tiistai 19. toukokuuta 2015

Jaksaa, jaksaa, painaa, painaa..

Viimeisimpien lähiopetuspäivien kimpussa
Kävimme tutustumassa kevään lähes jo viimeisten lähiopetuspäivien aikana Nordin koulutustarjontaan Övertorneåssa 11.5 ( http://www.utbnord.se/fi/etusivu ).  Monenmoista nähtiin ja ihailtiin. Onhan nämä meidän koulutusjärjestelmät vaan niin erilaisia, että ihan ei yksi yhteen voi verrata. Aina voi kuitenkin peilata omia ajatuksiaan ja miettiä että voihan sitä jotain tehdä ehkä erilaillakin.


Itse olen paljon ajatellut tuota usean aineen yhteisopetusta. Teoriaopetuksesta osan niveltäminen ns. työpajaoppimiseen tuntuu minusta ihan luonnolliselta. Auton korjaamisen yhteydessä opiskellaan englanninkielistä sanastoa tai vastaavaa. Minulla ei ole kokemuksia muunlaisesta opetustyöstä niin pidän sitä hyvänä kompinaationa. Oman nykyisen opetusryhmäni oppiaineet on luontevaa opetella tietynlaisina projekteina. Työhön ja itsenäiseen elämään valmentavassa koulutuksessa pääpaino on arkielämäntaidoissa ja niillä siihen liittyvillä aineilla, joita arkielämästä selviytymisessä tarvitaan. Niistä aineista, joihin törmää lähes joka päivä. Ryhmässämme ei opiskella auton korjaamista, mutta opetussuunnitelman mukaan erilaisia arkielämäntaitoja. Kun laitamme ruokaa, suunnittelemme asiaa yhdessä, käymme kaupassa ja valmistamme haluamamme tuotteet. Opiskelemme saman päivän aikana eri oppiaineita ja sitä ei edes aina huomaa, mitä kaikenlaisia aineita päivä onkaan sisältänyt. Ollaan saatettu opiskella viestintää ja vuorovaikutusta, oppimaan oppimista, tietotekniikkaa, matematiikkaa, kotitaloutta, tms. Riippuen aina suunnitelman ohjelman toteutustavasta. Ymmärtääkseni tähän olemme menossa. Opetustilat vähenevät ja opiskelut siirtyvät työpajoille ja työpaikoille.


Kehittämistehtävä
Esitin myös toisena lähiopetuspäivänä oman kehittämistehtäväni. Opetussuunnitelman päivittäminen on ajankohtaista ja meillä on tapahtumassa myös opetussisällöllisiä muita muutoksia, kun keväällä toteutui Valmentavan koulutuksen uudistus. Aikaisempia koulutuksia yhdistettiin ja syntyi ns. "Valma" - koulutus. Siinä samalla Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus ("Telma") koki joitakin sisällöllisiä muutoksia. Ammattiopistollamme pieni työryhmä työstää tätä opetussuunnitelmaa ja olen luvannut olla tekstin kokoava ja kirjaava taho. Asia on kesken ja etenee vielä, mutta esitin työssäni sen hetkisen opetussuunnitelman työstämiseen liittyvän "prosessikuvauksen". Lopullinen työni tulee löytymään hyväksymisen jälkeen täältä alustalta.


Tekemättömät työt
Laiska se töitään laskee, mutta.. suoritan parasta aikaa opetusharjoitteluani. Kevät on kiireistä aikaa oppilaitoksissa, mutta toisaalta aika on otollinen kaikenlaiselle harjoittelulle. On niin paljon asioita saatettava loppuun. Lisäksi on paljon asioita mitä tehdään vaan ehkä kerran tai kaksi koko opetusvuoden aikana. Yritän koota tästä harjoitteluajasta jonkinlaisen raportin, jahka tämä todistus-show loppuu. Harjoitussuunnitelmani ja siihen liittyvä raportti tulevat myös myöhemmin löytymään tältä alustalta. Eli, ei kun työ jatkukoon !  Ps. Pirkko tulee huomenna kyläilemään :)










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti