Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa laadimme oman opintojen toteutumissuunnitelman vuosille 2014-2015. Samalla laadimme oman osaamisen arviointia (numeraalinen ja sanallinen) ja HOPS:in.
Koulutusohjelmamme osaamisalueet- ja tavoitteet on sanallisesti määritelty. Näiden opintojen osaamisalueiden pääkohdat löydät myös "Ammatillinen erityisopettajankoulutus" - välilehdeltä taulukkomuodossa (kuva 1).
Opinnot koostuvat siis neljästä eri osaamisalueesta;
Erityispedagoginen osaaminen (10 op),
Ammatillisen erityisopettajan yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen (15 op),
Ammatillisen eristyisopettajan pedagoginen osaaminen (20 op) ja
Ammatillisen erityisopettajan kehittämisosaaminen (15 op).
Tähän alle olen koonnut osaamisalueitten eri opintojaksojen sanalliset osaamistavoitteet.
Löydät blogialustaltani kunkin edellä olevan neljän nimen mukaisen välilehden alta omaa osaamisen arviointiani (oman osaamisen tunnistaminen), HOPSia ja niihin liittyviä päivityksiä.
Koulutusohjelmamme osaamisalueet- ja tavoitteet on sanallisesti määritelty. Näiden opintojen osaamisalueiden pääkohdat löydät myös "Ammatillinen erityisopettajankoulutus" - välilehdeltä taulukkomuodossa (kuva 1).
Opinnot koostuvat siis neljästä eri osaamisalueesta;
Erityispedagoginen osaaminen (10 op),
Ammatillisen erityisopettajan yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen (15 op),
Ammatillisen eristyisopettajan pedagoginen osaaminen (20 op) ja
Ammatillisen erityisopettajan kehittämisosaaminen (15 op).
Tähän alle olen koonnut osaamisalueitten eri opintojaksojen sanalliset osaamistavoitteet.
Löydät blogialustaltani kunkin edellä olevan neljän nimen mukaisen välilehden alta omaa osaamisen arviointiani (oman osaamisen tunnistaminen), HOPSia ja niihin liittyviä päivityksiä.
I
ERITYISPEDAGOGINEN OSAAMINEN 10 OP
Osaamistavoitteet tulevat yliopiston opetussuunnitelmasta
Osaamistavoitteet tulevat yliopiston opetussuunnitelmasta
II AMMATILLISEN ERITYISOPETTAJAN YHTEISTYÖ- JA
VUOROVAIKUTUSOSAAMINEN 15 OP
Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa
toimia yhteistyössä erilaisissa erityisopetuksen verkostoissa sekä hyödyntää ja
edistää yhteisöllistä asiantuntijuutta. Opiskelija osaa soveltaa
erityisopetus-, vuorovaikutus- ja kehittämisosaamistaan ammatillisessa koulutuksessa.
Hän toimii eettisesti kaikissa tilanteissa.
Opiskelijan kohtaaminen 4 op
Opiskelija ymmärtää dialogisuuden
merkityksen ihmisten välisessä kohtaamisessa. Hän osaa soveltaa dialogisuuden
periaatteita vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija sisäistää välittämisen
merkityksen kohtaamisessa. Erityisopettajaopiskelija ymmärtää kulttuurin
laaja-alaisen merkityksen opiskelijan ja opettajan kohtaamisessa. Hän osaa
huomioida kulttuurin vaikutuksen sekä opiskelijaan että opettajaan.
Erityisopettajan konsultatiivinen rooli 3 op
Opiskelija osaa toimia
konsultatiivisesti työyhteisössä. Hän tietää tarkoituksenmukaiset
vaikuttamiskanavat omassa työssään.
Verkostot erityisopettajan työssä 2 op
Opiskelija tuntee oman oppilaitoksensa
verkostot ja opiskelijahuollon toiminnan. Hän tietää, mitkä koulun ulkopuoliset
tahot ovat tärkeitä yhteistyökumppaneita. Hän on tietoinen erityisopetukseen
liittyvistä kansallisista ja kansainvälisistä verkostoista.
Erityisopettajaopiskelija tiedostaa yhteistyön merkityksen opiskelijan huoltajien
kanssa.
Verkostoharjoittelu 6 op
Erityisopettajaopiskelija toimii
asiantuntijana erilaisissa yhteistyöverkostoissa. Hän osaa hyödyntää
moniammatillista yhteistyötä opiskelijan parhaaksi. Hän perehtyy ammatilliseen
opiskeluun liittyviin työelämäyhteyksiin aidoissa ympäristöissä. Opiskelija
toimii konsultatiivisesti. Hän edistää toiminnallaan erityisopetuksen
vaikuttavuutta yhteistyöverkostoissa.
III AMMATILLISEN ERITYISOPETTAJAN PEDAGOGINEN OSAAMINEN 20 OP
Erityisopettajaopiskelija tuntee ammatillisen erityisopetuksen
toteuttamisen periaatteet ja käytännön järjestelyt. Hän osaa ohjata opiskelijan
oppimista yksilöllisesti erilaisissa inklusiivisissa oppimisympäristöissä. Hän
osaa valita tarkoituksenmukaiset opetus- ja ohjausmenetelmät ja toimia
eettisesti opiskelijan parhaaksi.
Ammatillisen
erityisopetuksen taustaa ja nykytila 2 op
Opiskelija tuntee ammatillisen
erityisopetuksen lähtökohdat. Hän osaa paikantaa ammatillisen erityisopetuksen
osana koulutusjärjestelmää. Hän osaa toimia lakien, asetusten ja ohjeiden
mukaan.
Opiskelijan osaamisen tunnistaminen ja hojks 3 op
Opiskelija osaa ohjata opiskelijaa
tunnistamaan omaa osaamistaan. Hän tunnistaa opiskelijan osaamisen ja tuen
tarpeet yhdessä opiskelijan kanssa. Opiskelija osaa laatia hojksin yhteistyössä
muiden toimijoiden kanssa. Hän osaa ohjata hojks -prosessia.
Inklusiiviset oppimisympäristöt 5 op
Opiskelija osaa toimia erilaisissa
oppimisympäristöissä inklusiivisuutta edistäen. Hänen toimintaansa ohjaavat
eettisesti kestävät arvot, asenteet ja ihmiskäsitys. Hän osaa käyttää
tarkoituksenmukaisia pedagogisia menetelmiä ja tilanteeseen sopivia
ratkaisuvaihtoehtoja. Opiskelija osaa kohdentaa erityisen tuen opiskelijalähtöisesti.
Opetusharjoittelu 10 op
Opiskelija toimii ammatillisen
erityisopettajan tehtävissä asiantuntevasti vaihtelevissa oppimisympäristöissä.
Hän ohjaa opiskelijoiden yksilöllisiä opintopolkuja ja ammatillista kasvua.
Erityisopettajaopiskelija toimii dialogisesti opiskelijoiden kanssa. Hän
käyttää oppimista edistäviä opetusmenetelmiä osaamistavoitteiden suuntaisesti.
Hän toimii opiskelijoita aktivoiden ja innostaen. Erityisopettajaopiskelija
toimii oppilaitoksessa tutkinnon perusteiden ja erityisopetuksen
opetussuunnitelman mukaisesti.
IV AMMATILLISEN ERITYISOPETTAJAN KEHITTÄMISOSAAMINEN 15 OP
Opiskelija osaa suunnitella, arvioida, organisoida ja
kehittää ammatillisen erityisopetuksen toimintaympäristöjä kokonaisuutena.
Opiskelija osaa arvioida omaa osaamisen, asiantuntijuuden ja ammatillisen
identiteetin kehittymistään.
Ammatillisena erityisopettajana kehittyminen 5 op
Opiskelija reflektoi omaa yhteistyö-
ja vuorovaikutusosaamistaan sekä erityispedagogista osaamistaan. Opiskelija
reflektoi omaa asiantuntijuuden ja ammatillisen identiteetin kehittymistä.
Opiskelija ymmärtää työnohjauksen merkityksen työssä kehittymisessä sekä työn
kehittämisessä. Opiskelija osaa hyödyntää työnohjausta henkilökohtaisessa
ammatilliseksi erityisopettajaksi kasvamisen prosessissaan. Opiskelija toimii
aktiivisesti ja tavoitteellisesti ryhmätyönohjauksessa.
Oman työn kehittäminen 5 op
Opiskelija tunnistaa
kehittämisen kohteita ammatillisessa erityisopetuksessa. Hän suunnittelee ja
toteuttaa kehittämishankkeen.
Ammattitaitoa kehittävät vaihtoehtoiset opinnot 5 op
Opiskelija kehittää ja syventää
ammatillisen erityisopetuksen osaamista vapaasti valitsemallaan alueella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti