Osaamisalueet, osaamisen arviointi ja HOPS

Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa laadimme oman opintojen toteutumissuunnitelman vuosille 2014-2015. Samalla laadimme oman osaamisen arviointia (numeraalinen ja sanallinen) ja HOPS:in.

Koulutusohjelmamme osaamisalueet- ja tavoitteet on sanallisesti määritelty. Näiden opintojen osaamisalueiden pääkohdat löydät myös "Ammatillinen erityisopettajankoulutus" - välilehdeltä taulukkomuodossa (kuva 1).

Opinnot koostuvat siis neljästä eri osaamisalueesta;
Erityispedagoginen osaaminen (10 op),
Ammatillisen erityisopettajan yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen (15 op),
Ammatillisen eristyisopettajan pedagoginen osaaminen (20 op) ja
Ammatillisen erityisopettajan kehittämisosaaminen (15 op).

Tähän alle olen koonnut osaamisalueitten eri opintojaksojen sanalliset osaamistavoitteet.
Löydät blogialustaltani kunkin edellä olevan neljän nimen mukaisen välilehden alta omaa osaamisen arviointiani (oman osaamisen tunnistaminen), HOPSia ja niihin liittyviä päivityksiä.

I ERITYISPEDAGOGINEN OSAAMINEN 10 OP
Osaamistavoitteet tulevat yliopiston opetussuunnitelmasta

II AMMATILLISEN ERITYISOPETTAJAN YHTEISTYÖ- JA VUOROVAIKUTUSOSAAMINEN 15 OP

Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa toimia yhteistyössä erilaisissa erityisopetuksen verkostoissa sekä hyödyntää ja edistää yhteisöllistä asiantuntijuutta. Opiskelija osaa soveltaa erityisopetus-, vuorovaikutus- ja kehittämisosaamistaan ammatillisessa koulutuksessa. Hän toimii eettisesti kaikissa tilanteissa. 

Opiskelijan kohtaaminen 4 op  
Opiskelija ymmärtää dialogisuuden merkityksen ihmisten välisessä kohtaamisessa. Hän osaa soveltaa dialogisuuden periaatteita vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija sisäistää välittämisen merkityksen kohtaamisessa. Erityisopettajaopiskelija ymmärtää kulttuurin laaja-alaisen merkityksen opiskelijan ja opettajan kohtaamisessa. Hän osaa huomioida kulttuurin vaikutuksen sekä opiskelijaan että opettajaan.

Erityisopettajan konsultatiivinen rooli 3 op  
Opiskelija osaa toimia konsultatiivisesti työyhteisössä. Hän tietää tarkoituksenmukaiset vaikuttamiskanavat omassa työssään.


Verkostot erityisopettajan työssä 2 op 
Opiskelija tuntee oman oppilaitoksensa verkostot ja opiskelijahuollon toiminnan. Hän tietää, mitkä koulun ulkopuoliset tahot ovat tärkeitä yhteistyökumppaneita. Hän on tietoinen erityisopetukseen liittyvistä kansallisista ja kansainvälisistä verkostoista. Erityisopettajaopiskelija tiedostaa yhteistyön merkityksen opiskelijan huoltajien kanssa.


Verkostoharjoittelu 6 op  
Erityisopettajaopiskelija toimii asiantuntijana erilaisissa yhteistyöverkostoissa. Hän osaa hyödyntää moniammatillista yhteistyötä opiskelijan parhaaksi. Hän perehtyy ammatilliseen opiskeluun liittyviin työelämäyhteyksiin aidoissa ympäristöissä. Opiskelija toimii konsultatiivisesti. Hän edistää toiminnallaan erityisopetuksen vaikuttavuutta yhteistyöverkostoissa.

III AMMATILLISEN ERITYISOPETTAJAN PEDAGOGINEN OSAAMINEN 20 OP
Erityisopettajaopiskelija tuntee ammatillisen erityisopetuksen toteuttamisen periaatteet ja käytännön järjestelyt. Hän osaa ohjata opiskelijan oppimista yksilöllisesti erilaisissa inklusiivisissa oppimisympäristöissä. Hän osaa valita tarkoituksenmukaiset opetus- ja ohjausmenetelmät ja toimia eettisesti opiskelijan parhaaksi.

Ammatillisen erityisopetuksen taustaa ja nykytila 2 op 
Opiskelija tuntee ammatillisen erityisopetuksen lähtökohdat. Hän osaa paikantaa ammatillisen erityisopetuksen osana koulutusjärjestelmää. Hän osaa toimia lakien, asetusten ja ohjeiden mukaan.

Opiskelijan osaamisen tunnistaminen ja hojks 3 op  
Opiskelija osaa ohjata opiskelijaa tunnistamaan omaa osaamistaan. Hän tunnistaa opiskelijan osaamisen ja tuen tarpeet yhdessä opiskelijan kanssa. Opiskelija osaa laatia hojksin yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Hän osaa ohjata hojks -prosessia.

Inklusiiviset oppimisympäristöt 5 op  
Opiskelija osaa toimia erilaisissa oppimisympäristöissä inklusiivisuutta edistäen. Hänen toimintaansa ohjaavat eettisesti kestävät arvot, asenteet ja ihmiskäsitys. Hän osaa käyttää tarkoituksenmukaisia pedagogisia menetelmiä ja tilanteeseen sopivia ratkaisuvaihtoehtoja. Opiskelija osaa kohdentaa erityisen tuen opiskelijalähtöisesti.

Opetusharjoittelu 10 op  
Opiskelija toimii ammatillisen erityisopettajan tehtävissä asiantuntevasti vaihtelevissa oppimisympäristöissä. Hän ohjaa opiskelijoiden yksilöllisiä opintopolkuja ja ammatillista kasvua. Erityisopettajaopiskelija toimii dialogisesti opiskelijoiden kanssa. Hän käyttää oppimista edistäviä opetusmenetelmiä osaamistavoitteiden suuntaisesti. Hän toimii opiskelijoita aktivoiden ja innostaen. Erityisopettajaopiskelija toimii oppilaitoksessa tutkinnon perusteiden ja erityisopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti.

IV AMMATILLISEN ERITYISOPETTAJAN KEHITTÄMISOSAAMINEN 15 OP
Opiskelija osaa suunnitella, arvioida, organisoida ja kehittää ammatillisen erityisopetuksen toimintaympäristöjä kokonaisuutena. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamisen, asiantuntijuuden ja ammatillisen identiteetin kehittymistään.

Ammatillisena erityisopettajana kehittyminen 5 op  
Opiskelija reflektoi omaa yhteistyö- ja vuorovaikutusosaamistaan sekä erityispedagogista osaamistaan. Opiskelija reflektoi omaa asiantuntijuuden ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Opiskelija ymmärtää työnohjauksen merkityksen työssä kehittymisessä sekä työn kehittämisessä. Opiskelija osaa hyödyntää työnohjausta henkilökohtaisessa ammatilliseksi erityisopettajaksi kasvamisen prosessissaan. Opiskelija toimii aktiivisesti ja tavoitteellisesti ryhmätyönohjauksessa.
 
Oman työn kehittäminen 5 op  
Opiskelija tunnistaa kehittämisen kohteita ammatillisessa erityisopetuksessa. Hän suunnittelee ja toteuttaa kehittämishankkeen.

Ammattitaitoa kehittävät vaihtoehtoiset opinnot 5 op  
Opiskelija kehittää ja syventää ammatillisen erityisopetuksen osaamista vapaasti valitsemallaan alueella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti