Erityispedagogisen osaamisen osaamistavoitteet tulevat yliopiston opetussuunnitelmasta.
HOPS: suoritettu
HOPS: suoritettu
Olen opiskellut erityispedagogiikkaa jo aiemmin. Olen saanut Jyväskylän avoimesta yliopistosta suoritusmerkinnän 18 ov 13.6.2008. Suoritettuna minulla on erityispedagogiikkaa 27 op.
Olen saanut näistä opinnoista suoritusmerkinnän 10 op opintorekisteriini / 15.9.2014, PO.
Kehitysvamma-alalla pitkään työskennelleenä halusin aikanaan suorittaa työtäni tukevia opintoja. Aloitin erityispedagogiikan opinnot ensimmäisen kerran jo vuonna 1999. Erityispedagogiikan peruskurssilla opettajana toimi Sakari Moberg. Opinnoista sain tällöin suoritettua yhden opintokokonaisuuden, jonka jälkeen jätin opinnot tauolle. Opettajasta se ei tietenkään johtunut (arvostan edelleen), vaan seuraavaan tenttiin en päässyt ja tuntui vaikealta alkaa aikatauluja ja matkoja sumplimaan. Ajattelin jatkaa opintoja myöhemmin. Kului kuitenkin lähes kymmenen vuotta kunnes sain ko. opinnot viimein päätökseen.
Erityispedagogiikan opiskelu oli mielestäni mielenkiintoista. Sain paljon niistä opinnoista vahvistusta omaan työskentelyyni ja näkökulmani laajeni roimasti. Opinnoissa käytiin läpi paljon alueita mistä itselläni ei ollut silloin vielä kokemusta. Mielestäni erityispedagogiikan opintoja tulisi sisällyttää jokaisen opetusalalle opiskelevan opintoihin. Opetuksessa ja oppimaan ohjaamisessa tulee tarvittaessa huomioida niin erityisiä oppimista edistäviä menetelmiä tarvitsevat kuin huomioida jokaisen oppijan yksilöllisyys. Suurimpia omia oivalluksia näistä opinnoista oli se kuinka ns. lahjakkaat oppilaat saattavat ollakin luokassa ne, jotka sabotoivat muiden opiskelua. He saattavat joutua opinnoissaan "alisuoriutumaan" - ja turhautuvat. Sitten hämmennetäänki luokan muita oppilaita. Tämän johdosta olen aina pyrkinyt omassa opetuksessani huomioimaan etukäteen jollakin tavalla ne, jotka yleensä suoriutuvat annetuista tehtävistä muita nopeammin. Näitä ovat mm. erilaiset lisätehtävät, joita annan haluaville, jollakin voi olla ns. pulpettikirja jota saa lukea aina silloin kun tehtävät on tehty, tms.
Kehitysvamma-alalla pitkään työskennelleenä halusin aikanaan suorittaa työtäni tukevia opintoja. Aloitin erityispedagogiikan opinnot ensimmäisen kerran jo vuonna 1999. Erityispedagogiikan peruskurssilla opettajana toimi Sakari Moberg. Opinnoista sain tällöin suoritettua yhden opintokokonaisuuden, jonka jälkeen jätin opinnot tauolle. Opettajasta se ei tietenkään johtunut (arvostan edelleen), vaan seuraavaan tenttiin en päässyt ja tuntui vaikealta alkaa aikatauluja ja matkoja sumplimaan. Ajattelin jatkaa opintoja myöhemmin. Kului kuitenkin lähes kymmenen vuotta kunnes sain ko. opinnot viimein päätökseen.
Erityispedagogiikan opiskelu oli mielestäni mielenkiintoista. Sain paljon niistä opinnoista vahvistusta omaan työskentelyyni ja näkökulmani laajeni roimasti. Opinnoissa käytiin läpi paljon alueita mistä itselläni ei ollut silloin vielä kokemusta. Mielestäni erityispedagogiikan opintoja tulisi sisällyttää jokaisen opetusalalle opiskelevan opintoihin. Opetuksessa ja oppimaan ohjaamisessa tulee tarvittaessa huomioida niin erityisiä oppimista edistäviä menetelmiä tarvitsevat kuin huomioida jokaisen oppijan yksilöllisyys. Suurimpia omia oivalluksia näistä opinnoista oli se kuinka ns. lahjakkaat oppilaat saattavat ollakin luokassa ne, jotka sabotoivat muiden opiskelua. He saattavat joutua opinnoissaan "alisuoriutumaan" - ja turhautuvat. Sitten hämmennetäänki luokan muita oppilaita. Tämän johdosta olen aina pyrkinyt omassa opetuksessani huomioimaan etukäteen jollakin tavalla ne, jotka yleensä suoriutuvat annetuista tehtävistä muita nopeammin. Näitä ovat mm. erilaiset lisätehtävät, joita annan haluaville, jollakin voi olla ns. pulpettikirja jota saa lukea aina silloin kun tehtävät on tehty, tms.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti