Pedagoginen osaaminen 20 op

III AMMATILLISEN ERITYISOPETTAJAN PEDAGOGINEN OSAAMINEN 20 OP


  
Erityisopettajaopiskelija tuntee ammatillisen erityisopetuksen toteuttamisen periaatteet ja käytännön järjestelyt. Hän osaa ohjata opiskelijan oppimista yksilöllisesti erilaisissa inklusiivisissa oppimisympäristöissä. Hän osaa valita tarkoituksenmukaiset opetus- ja ohjausmenetelmät ja toimia eettisesti opiskelijan parhaaksi.


Ammatillisen erityisopetuksen taustaa ja nykytila 2 op 
Opiskelija tuntee ammatillisen erityisopetuksen lähtökohdat. Hän osaa paikantaa ammatillisen erityisopetuksen osana koulutusjärjestelmää. Hän osaa toimia lakien, asetusten ja ohjeiden mukaan.

HOPS: 
Oma arvioni 5

Olen osoittanut osaamiseni tuntemuksessani ammatillisen erityisopetuksen lähtökohdista ja osaamiseni paikantamisessa erityisopetuksen osana koulutusjärjestelmää pitämällä luokassani opetustuokion. Lainsäädäntö osuutta olen suorittanut aikaisemmin opinnoissani (APE-opinnot) ja lisäksi olen kouluttautunut oman organisaation koulutuksissa. Seuraavaan olen koonnut osaamiseeni liittyvää aineistoa.


Pidin ryhmälleni 15.10.2014 oppitunnin, jossa kuvasin ammatillisen erityisopetuksen taustaa. Työssä esitin näkökulmia mm. erityisopetuksen historiasta, vammaisuudesta, kehitysvammahuollon historiasta ja omasta työhistoriasta. Toin esityksessäni lisäksi esille jonkinverran työvuosieni aikana saatuja kokemuksia ja näkemyksiä.

Oppitunnilla pitämäni työ on luettavissa :
http://prezi.com/yyjdhamtotvw/erityisopetuksen-taustaa/

Prezi-ohjelmaan laatimaani työhön käytin seuraavia lähteitä:

Kirjallisuus:
*Erityispedagogiikka 1. 1993. Hautamäki, Lahtinen, Moberg& Tuunainen. WSOY.
*Erityispedagogiikan perusteet. 2003. Hautamäki, Lahtinen, Moberg& Tuunainen.WSOY.
*Kehitysvammaisten opetus. Mitä ja miten? Toim. O.Ikonen. 1999.
*Poikkeava vai erityinen? Erityispedagogiikan monet ulottuvuudet. 2003. Toim. Ladonlahti,  
     Naukkarinen & Vehmas. Atena.
*Vammaisuus. johdatus historiaan, teoriaan ja etiikkaan. 2005. S. Vehmas. Gaudeamus.

Internet -lähteeni: löytyvät "LINKIT"- välilehdeltä. Tähän työhön käyttämäni lähteet löytyvät kohdasta P - niinkuin Prezi (Linkit-lista tulee olemaan aakkosjärjestyksessä). 

Olen työskennellyt aikaisemmissa töissä (sosiaaliala) tehtävissä, jossa lainsaadäntöön liittyvä tuntemus on ollut välttämättömyys. Erilaisen lansäädännön tuntemus on ollut tärkeää niin viranhaltijana, esimiehenä kuin työntekijänä. Viranhaltijana tulee valvoa lainsäädännön toteutuminen palvelujen hakemisesta palvelujen käyttämiseen. Myös tämän jälkeen palvelujen toteutumista tulee valvoa erilaisen lainsäädännön toteutumisen näkökulmasta. Esimiehenä lisäksi valvoo edellä mainittuja asioita, toimii asiantuntijana ja toimii tarvittaessa asiakkaiden sekä henkilökunnan välisenä linkkinä. Työntekijänä on tunnettava myös oman alan lainsäädäntö osatakseen toimia ja osatakseen tarvittaessa antaa tietoa eteenpäin (esim. asiakkaat, omaiset, työkaverit).

Myös erityisopettajan työssä pätevät samat työhön vaikuttavat tekijät. Omaan edellisten töitteni kautta paljon yleistä lainsäädäntötietoa. Mm. Perustuslaki (11.6.1999/731), Hallintolaki (6.6.2003/434), Sosiaalihuoltolaki (17.9.1982/710), Sosiaalihuollon asiakaslaki (Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 22.9.2000/812), Asiakasmaksulaki (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 3.8.1992/734), Vammaispalvelulaki (Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista 3.4.1987/380), Vammaispalveluasetus (Asetus vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista 18.9.1987/759), Kehitysvammalaki (Laki kehitysvammaisten erityishuollosta 23.6.1977/519), Kehitysvamma-asetus (Asetus kehitysvammaisten erityishuollosta 23.12.1977/988), Laki vammaisetuuksista (Laki vammaisetuuksista 11.5.2007/570), Laki omaishoidon tuesta (2.12.2005/937), Tulkkauspalvelulaki (Laki vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelusta19.2.2010/133), Kotikuntalaki (11.3.1994/201), Potilaslaki (Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 17.8.1992/785)
Perusopetuslaki (21.8.1998/628), Päivähoitolaki (Laki lasten päivähoidosta 19.1.1973/36)
Holhoustoimilaki (Laki holhoustoimesta 1.4.1999/442).

Ei ole tarpeen kenellekään osata mitään lakia ulkoa. Olen työni kautta joutunut sitä toteuttamaan ja seuraamaan ja olen edellisten töitteni kautta löytänyt tarvittavat kanavat etsiä lainsäädäntötietoutta. Nykyaikana on helppo löytää voimassaoleva lainsäädäntö mm. internetin kautta. Myös lainsäädäntö muuttuu jonkinverran, joten internetin kautta löytää aina ajantasalla olevan viimeisimmän tiedon. Hyvä työorganisaatio on lisäksi huolehtinut, että työntekijöillä on voimassaoleva tietämys omaan alaan vaikuttavaan lainsäädäntöön (koulutus, ohjeistus, materiaali).

Olen nykyisen työni kautta hakeutunut erilaisiin koulutuksiin, jotta saan täsmätietoa ammatilliseen koulutukseen liittyvästä lainsäädännöstä. Lisäksi nyt toimiessani erityisopettajana olen kouluttautunut ja hakenut tietoa erityisoppilaisiin vaikuttavasta lainsäädännöstä. Mielestäni on tärkeä ymmärtää, että aina lähdetään peruslainsäädännöstä. Kärjistettynä voisi sanoa, että kukaan ei ole ensisijaisesti erityinen.  Kaikki ovat tasavertaisia lähtökohdiltaan ja jos ilmenee jotain muuta vaikuttavaa seikkaa - sitä lähdetään sitten selvittämään ja toimimaan ehkä eri reittien mukaan.


 

Opiskelijan osaamisen tunnistaminen ja hojks 3 op  
Opiskelija osaa ohjata opiskelijaa tunnistamaan omaa osaamistaan. Hän tunnistaa opiskelijan osaamisen ja tuen tarpeet yhdessä opiskelijan kanssa. Opiskelija osaa laatia hojksin yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Hän osaa ohjata hojks -prosessia.

HOPS:

Inklusiiviset oppimisympäristöt 5 op  
Opiskelija osaa toimia erilaisissa oppimisympäristöissä inklusiivisuutta edistäen. Hänen toimintaansa ohjaavat eettisesti kestävät arvot, asenteet ja ihmiskäsitys. Hän osaa käyttää tarkoituksenmukaisia pedagogisia menetelmiä ja tilanteeseen sopivia ratkaisuvaihtoehtoja. Opiskelija osaa kohdentaa erityisen tuen opiskelijalähtöisesti.

HOPS: Oma arvioni 3,5
Saimme tehtäväksi laatia kirjallisuustehtävän inkluusivista oppimisympäristöistä. Ryhmämme        M)ekkarit (Ilkka, Kimmo, Tiina ja allekijoittanut) aiheeksi valikoitui Elämänhallinta ja arjen taidot.


Suunnittelimme alkuun koulussa työmme näkökulmaa ja haimme aiheeseen liittyvää kirjallisuutta jokainen paikkakunnaltamme siinä vaiheessa. Jaoimme alustavasti jokaiselle aihealueita työmme näkökulmaosioista työstettäväksi itsenäisesti.  Pidimme AC-alustalla ryhmäkeskustelun, jossa keskustelimme jo aiemmin sähköpostitse vaihtamastamme materiaalista. Toisessa AC-keskustelussa oli mukana opettajista Iiris ja Pirkko. Esittelimme joitakin päälinjoja tulevasta työstämme, vaikka työ oli siinä vaiheessa aikalailla keskeneräinen ja täynnä useita kysymyksiä itsellemmekin.


Toisen AC-keskustelun jälkeen päätimme siirtää työmme jatkokäsittelyn Google Driveen. Jokainen vei sinne uutta syntyvää materiaalia kaikkien nähtäväksi ja kommentoitavaksi.






Opetusharjoittelu 10 op  
Opiskelija toimii ammatillisen erityisopettajan tehtävissä asiantuntevasti vaihtelevissa oppimisympäristöissä. Hän ohjaa opiskelijoiden yksilöllisiä opintopolkuja ja ammatillista kasvua. Erityisopettajaopiskelija toimii dialogisesti opiskelijoiden kanssa. Hän käyttää oppimista edistäviä opetusmenetelmiä osaamistavoitteiden suuntaisesti. Hän toimii opiskelijoita aktivoiden ja innostaen. Erityisopettajaopiskelija toimii oppilaitoksessa tutkinnon perusteiden ja erityisopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti.

HOPS / harjoittelusuunnitelmani:
Suoritan opetusharjoittelun työpaikallani Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymässä, Haapaveden yksikön Palvelu- ja luonnonvarayksikön Työhön ja itsenäiseen elämään valmentavassa ja kuntouttavassa koulutuksessa, Vaku II -ryhmässä ajalla 1.4 - 29.5.2015.

Haapaveden ammattioppilaitoksessa ( http://www.jedu.fi/ ) järjestetään monialaista ammatillista koulutusta ja näiden lisäksi oppilaitoksella on erityisopetuksen järjestämislupa 24:lle valmentavan koulutuksen opiskelijalle. Oppilaitoksessa toimii tällä hetkellä kolme valmentavan koulutuksen ryhmää; Oppisoppi (Vaku I) sekä Noran Vaku (Vaku II) ja Teollisuustien Vaku (Vaku II).

Toimin erityisopettajan työtehtävissä oppilaitoksellani ja opetusryhmässäni on 6 opiskelijaa. Kevään harjoittelujaksoon osuu 6.s jakso (20.4 - 29.5.2015). Opetan ko. ajanjaksolla opetusryhmälleni (jonka ryhmänohjaajana myös toimin) yhteensä 26 viikkotuntia.

Loppukeväälle sijoittuvalle harjoitteluajalle sijoittuu myös mm. HOJKS-palavereja, seuraavan lukuvuoden opiskelijahaku ajalla14 - 29.4, koulutusmarkkinointia, yhden oppilaan koulutuskokeilujakso sekä uuden Telma opetussuunnitelman laatimista. Lisäksi laadin oppilailleni sanalliset todistukset sekä niihin sisältyvät jatkosuunnitelmakoosteet.

Harjoitteluni aikana tulen myös seuraamaan oppilaitoksemme laaja-alaisten erityisopettajien tuntityöskentelyä (yleisopetus, pienryhmät). Ohjaavana opettajana oppilaitoksellani toimii erityisopettaja.

Opetusharjoitteluni ajalta laadin kirjallista tuotosta blogiini. Lisäksi julkaisen opetukseen liittyvää muuta materiaalia blogini yhteydessä.     


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti